Monday 25 November 2013

Najib Beri Kata Dua Kepada Rakyat - Pilih GST Atau Negara Bankrup..

GST atau kita akan bankrupt? 

Saat2 ini kalau Najib cakap depan2 aku memang sah2 kena maki kaw2 punya. Masa tue dia piem ka aku kena penjara ke lempang ke kena pijak ke kena sound ke apa ke dah tak rasa sakit dah. Janji dapat maki depan2. Nak cakap apa pun cakap la. Janji dapat maki sekali jadi ah.

Bukan nak kutuk tapi nak mengungkit balik. Kisah lama. Dulu2 kemain lagi korang kan. Kalau PR perintah negara ini kita akan bankrupt. Tapi sekarang sapa yang meroyan cakap negara akan bankrupt kat bawah neh der?

Sapaa?

 
BN juga.

Tapi sejak bila PR tadbir negara neh? Eh tak pernah la pula. Tapi eh kenapa negara nak bankrupt hah?

Saat2 neh tak terasa ke korang sebagai penyokong2 BN tetiba rasa eh memang sah la aku neh bodoh kan. Senang aje kena tipu dengan pemimpin2 BN. Eh bodohnya aku. Kebodohan aku akhirnya menyusahkan orang. Hahaha..

Tak terasa ka korang macam tue?

Kalau tak terasa tabik ah aku. Sebab bukan senang nak hidup dengan aman selepas menyusahkan orang lain. Apatah lagi ia babitkan hampir 51% rakyat di negara ini. Peratusan tinggi tue. Dah berapa ramai la yang korang susahkan tue ek. Tue pasal aku respect gile dengan orang2 macam neh.

Yang buat hutang tue BN. Nanti penyokong2 BN akan bagi alasan. Alah negara berhutang sebab nak majukan negara neh beb. Memang la ayat korang cantik nak mampos. Hakikatnya BN berhutang nak majukan negara neh sikit aje. Yang selebihnya songlap masuk poket sendiri. Cuba tengok pembangunan yang berlaku ketika zaman Mahathir dengan zaman Pak Lah dan Najib. Dan tengok pula jumlah hutang yang dikumpulkan oleh ketiga2 mereka. Buat perbandingan. Masa neh nanti penyokong2 BN akan bagi jawapan pula. Alah dulu harga barang macam mana.. sekarang harga barang macam mana.. memang betul semua tue memainkan peranan serba sedikit tetapi agak2 korang kalau korang ada akal yang waras, minda yang sihat dan pemikiran yang betul, benda2 kat bawah neh ke ataupun bab harga barang tue does effect ek? Cuba fikir?

1. Penyeleweng demi penyeleweng dana awam yang didedahkan oleh audit. Ketidaktelusan dalam membelanjakan wang rakyat oleh agensi2 kerajaan. Dalam erti kata lain perbelanjaan tidak berhemah seperti membeli teropong paling mahal di dunia dengan specs yang biasa2 saja. Malu kat negara luar kalau tahu neh beb.

2. Projek2 gajah putih, hitam, kelabu, semua warna cukup wujud kat negara neh dan bertambah dari tahun ke tahun. Kat situ menyebabkan dana wang terbazir begitu saja tanpa ada sesiapa pun dipertanggungjawabkan untuk membayar semula kerugian2 tersebut. Contohnya skandal PKFZ yang menyebabkan berbillion2 wang negara hangus begitu saja.

3. Kakitangan kerajaan yang banyak namun skop tugas yang tidak jelas. Agensi kerajaan yang bertindih tugas antara satu sama lain. Gaji nak kena bayar neh. Dalam bahasa mudahnya ialah tenaga kerja ramai tetapi bidang tugas sikit. So kat sini mewujudkan pembaziran dari segi tenaga kerja. Contoh macam Najib. Penasihat wanita ada, penasihat kebudayaan ada, penasihat kewangan pun ada. Berapa banyak penasihat yang Najib mahu? Sedangkan kita sudah ada kementerian2 yang khusus seperti kementerian kewangan, wanita dan etc2. Lantik lagi orang buat kerja yang serupa. Lepas tue lantik lagi duta2 khas ke sana ke mari. Macam Samy Vellu, Jamaluddin Jarjis. Tapi kerja apa? Kita pun taktau. Gaji jalan, kerja tak jalan, duit terbuang, rakyat tanggung. Tiap2 bulan. Kalau setahun dah berapa? Kalau 5 tahun dah berapa? Tak ke ini menyebabkan perbelanjaan negara meningkat? Ini la namanya meningkatkan perbelanjaan dan menambah beban hutang negara. Ada pernah fikir?

4. Kempen demi kempen yang 100% di bawah kerajaan. Contohnya ko nak kempen pasal merokok. Then ko akan lantik syarikat kroni. Projek2 neh bukan projek gajah putih atau gajah mampos. Projek2 neh jalan. Ada hasil. Tapi wang yang dibelanjakan terlalu mahal dan tidak setimpal dengan hasil yang ditunjukkan. Contoh kes macam portal / website harga barang tue. Dengan isu email 1Malaysia. Sudah2la tue. Jangan ditanya tentang perkembangan tue lagi. Agak2 kalau penyokong2 BN ada rasa malu, tolong la.. pandai2 la sorok muka sendiri kat mana2 tempat yang patut. 

5. Projek demi projek untuk kroni2 sendiri. Projek jalan juga. Bukan gajah putih atau warna warni atau gajah mati. Projek jalan cuma mislead sikit dari matlamat asal. Contoh kes macam NFC. Projek jalan tapi untuk Shahrizat dan anak beranak dia je la. Kita neh dok tunggu2 la macam orang bangang nak beli lembu murah konon. Lembu tempatan konon. Nak dapatkan harga lembu dengan lebih rendah konon. Lebih berkualiti dengan harga mampu milik konon. Macam HARAM.

6. Projek2 rasuah. Ye, buat bumbung, runtuh. Pasal rasuah. Oke kerajaan dah bagi sekian2 peruntukkan untuk projek neh. Dana yang disalurkan mencukupi. Pe kata kita makan sikit. Alah rilex la, kita kan kawan2. Bak kata Zahrain setiausaha UMNO Bandar Tun Razak. Rasuah dalam agensi kerajaan bukan setakat bawah meja, atau atas meja, sekarang dengan meja2 sekali lebur. Punyalah dasat nak mampos. Itulah hakikatnya.

Kesemua benda di atas, kalau dikumpul2 dan digabung2 rasanya lebih memberikan kesan yang mendalam atas apa yang kita alami hari neh berbanding faktor harga barang2 kot der..? Ye tak penyokong2 BN? Jangan tipu diri sendiri la..

Mungkin 3,5 atau 10% dari jumlah hutang yang kita alami hari neh datangnya dari faktor perubahan harga2 barang dan perkhidmatan dulu berbanding sekarang. Tetapi 90% jumlah hutang terkumpul adalah disebabkan ketidakpandaian BN dalam mentadbir negara neh akibat amalan rasuah dan ketirisan dalam agensi kerajaan.

Terima la hakikatnya. Lebih cepat korang terima hakikat, lebih cepat kita dapat ubah sesuatu sebelum keadaan benar2 terlewat untuk kita berpatah balik dan membetulkan keadaan. Dan Najib, jawapan untuk ko, kata dua atau tiga, samada GST atau negara bankrupt, kedua2nya bukan opsyen yang bagus untuk rakyat. Dan rakyat tak berminat nak pilih salah satu darinya. Yang rakyat nampak di depan dorang ialah macam mana nak beramboskan BN dari negara ini.. itu yang dok terfikir2kan oleh rakyat .. macam mana macam mana.. sekarang tengah cari kaedah yang sesuai.. ko tunggu la Najib. Hanya bila rakyat segenap lapisan bersatu, tak payah cakap banyak, ko jatuhla nanti. Just wait and see. 


Read more: http://amenoworld.blogspot.com/2013/11/najib-beri-kata-dua-kepada-rakyat-pilih.html#ixzz2ljOLwMlZ

P/S: Post ni dh cukup cantik..BGO copypaste utk sebarkan ja..haha