Thursday 11 April 2013

BERKENALAN DENGAN PENAMPAL IKLAN HARAM WARGA ASING

Menurut penguatkuasa Majlis Bandaraya Petaling Jaya, MBPJ saya temui sebelum ini, penampal iklan haram boleh didenda RM1,000 jika ditangkap.

Klik di sini untuk melihat contoh iklan ditampal, digantung atau diikat secara tidak sah oleh pihak tidak bertanggungjawab.

Biarpun MBPJ telah diminta untuk menurunkan ratusan iklan haram itu, tiada tindakan dilaksanakan setakat ini.

Akhirnya orang awam berusaha menanggalkan iklan terbabit kerana menyakitkan mata.

Klik di sini.

Petang tadi, saya terlihat kelibat lelaki ini sedang mengikat iklan haram berhampiran tempat tinggal.

Lalu saya memanggil dia untuk berkenalan.

"Awak dari negara  mana?," soal saya.

"Bangladesh," balasnya.

"Ini kawasan tempat tinggal saya. Awak gantung iklan suka hati, sana sini. Pergi tanggalkan balik," pinta saya.

Dia menzahirkan permintaan itu.
"Masuk ke Malaysia dahulu, awak menggunakan permit sektor apa?," tanya saya lagi.

"Ladang, agriculture, tetapi gaji tidak cukup," ujarnya.

Inilah Malaysia ...

Biarpun warga asing itu ternyata melanggar syarat permit mengikut Akta Imigresen 1959/63, dia masih mampu tersenyum.

... bebas bergerak ke mana sahaja, meraih upah melakukan kerja menyalahi undang-undang. 

Kepada pembaca blog ini, jika berhasrat mengiklankan produk perniagaan, sila emel saya di mazidulakmal@yahoo.com. Saya bersedia menulis entri khas untuk produk ingin dipasarkan tanpa pembaca perlu memanjat dan mengikat iklan di tiang.

Kadar bayaran iklan? Kira-kira RM5.50 sahaja sehari untuk tempoh 6 bulan ATAU RM4.40 sehari untuk setahun.

Sumber



Salah sapa depa masuk banyak dan buat kerja macam2 yang salah disisi undang2?? BGO xtau..Salah sapa?? SERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR