Wednesday 24 April 2013

Ibrahim Ali rayu Che Johan lepas tindakan Umno

Calon kerusi Parlimen Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali meminta Lembaga Disiplin Umno supaya tidak mengenakan tindakan terhadap Timbalan Ketua Umno Bahagian Pasir Mas Che Johan Che Pa berikutan tindakannya tidak menghantar kertas pencalonan pada penamaan calon semalam.
“Saya merayu supaya Che Johan tidak dikenakan tindakan kerana langkah yang diambilnya itu baik untuk BN sebenarnya,” kata Ibrahim, penyandang kerusi Parlimen itu, yang akan bertanding sebagai calon Bebas.
Bercakap kepada pemberita selepas berceramah di Kampung Kubang Bunut malam ini, beliau menyifatkan tindakan Che Johan sebagai sikap terpuji dan apa dilakukannya adalah untuk memastikan PAS tewas di Parlimen Pasir Mas.
Che Johan, yang merupakan calon BN bagi kerusi Parlimen itu, membuat kejutan apabila tidak menyerahkan kertas pencalonan ketika proses penamaan calon berlangsung.
Tindakan beliau itu menjurus kepada pertembungan satu lawan satu antara Ibrahim dan calon PAS Nik Mohd Abduh Nik Abdul Aziz.
Susulan itu, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata perkara berkenaan dirujuk kepada Lembaga Disiplin parti.
Ibrahim berkata keputusan Che Johan itu adalah sesuatu perkara “yang sangat sukar dilakukan” tetapi ia demi masa depan BN sebenarnya.
“Saya terharu dengan tindakan Che Johan dan berharap dia bersabar menghadapi sebarang cubaan,” katanya.
- Bernama